+38 (063) 874 80 25

Останнім часом процеси дизайну, маркетингу і продажів стали дуже пов’язані, навіть схожі. Павло Кузнєцов поділився з нами своїми спостереженнями про майбутнє професії і її еволюцію на українському ринку.

Давай почнемо з позитиву. Чим хороший український ринок комунікацій?

У нас дуже маленький ринок, тому ми робимо велику частину роботи на експорт. Більш великі ринки, наприклад, російський або китайський, передбачають велику кількість великих локальних ЗМІ, свою локальну соціальну мережу, свій Netflix, свою пошукову мережу і мільйонну локальну аудиторію, яка може це все споживати.

В Україні ніколи не буде свого локальнгого Netflix і всі українські соціальні мережі провалюються, бо у нас немає на це ринку. І це чудово. Уяви, що у всіх в дитинстві був двір, в якому можна було поганяти в футбол і умовний “кубок району”. А в тебе такого двору не було, тому залишалося грати на “Кубку Світу”. Робота на експорт змушує спеціалістів тримати планку і бути конкурентноспроможними, щоб мати замовлення і роботу.

Чому в Україні так мало маркетологів?

Насправді їх багато, але поза радаром. В Україні є сильні команди і, за моїми спостереженням, близько 50-100 справжніх професіоналів. Їх можна знайти в Grammarly, Readdle, MacPaw, DepositPhotos, брендах рітейлу, мобільних операторів, в стартапах.

Як бонус до професіоналів, курси і воркшопи дали нам масу теоретиків. Вони можуть всю ніч говорити про utm-мітки, кидатися поняттями predictive і personalization, мірятися метриками. Проте, коли ти вмикаєшся в реальну роботу, власник бізнесу ставить дуже практичну ціль. Йому байдуже на геофільтри в Snapchat і яким саме інструментом ти будеш міряти retention. Він хоче, щоб бізнес ріс, монети дзвеніли на рахунках, як в Дональда Дака і щоб бренд поважали. Я не говорю про власників кіосків, СЕО будь-якого розміру компанії керується простими матеріальними цілями – квартальний звіт має показувати зріст. А вже маркетологи перефразовують ці прості поняття в складні терміни, щоб кидатися ними на конференціях. В фільмі про фінансовий крах “The Big Short” є смішна фраза “ми оперуємо всіма цими складними поняттями, щоб інші думали, що тільки ми можемо цим займатися”.

Знати теорію добре. Що заважає їм використати ці знання, щоб отримати практичний досвід?

У нас немає культури продажу самого себе і побудови власного бренду. Знати теорію і навіть мати за плечами практику – це всього половина справи. На курсах потрібно не обіцяти працевлаштування, а розказати, як себе продавати. На жаль, для більшості тих, хто шукає роботу, розповідати про себе дуже незвично і навіть неприємно.

Навіть якщо ти не вважаєш себе особливим, в тебе точно є декілька персональних якостей, з яких можна зібрати бренд. Наприклад унікальна зовнішність, або знання зі, здавалось би, не суміжної сфери. Наприклад, я бачив програміста, який любить кулінарію. Коли він вчить інших, або виступає на конференціях, він приводить їжу як порівняння до процесу програмування – збирає алгоритми з желе і порівнює базу даних з тортом. Це може здатися дивним, але його виступи завжди запам’ятовуються, як і сам він. Важливо, що компанії, на відміну від людей, сприймають свій бренд дуже серйозно. Якщо Coca-Cola тримає марку напою, який пив ще твій дідо і сто років не змінює логотип, то Pepsi спеціально робить протилежне, щоб виділитись – регулярно змінює логотип і спрямовує всю комунікацію на “нове покоління”. Будучи майже тим самим напоєм, що і Coca-Cola, Pepsi запитуються в тебе “навіщо пити напій, який пив ще твій дід”? Відповідно, якщо компанія має бренд доброї компанії, яка піклується про оточення, то буде шукати в команду людей з таким самим брендом. Шведська IKEA диктує цінності аскетичного стилю життя і скромності, тому забороняє своїм директорам літати в бізнес-класі. Вони літають в економі і живуть скромно, бо це відповідає бренду компанії.

В Тома Пітерса є книга “Перетвори себе в бренд”, досить простий підручник, який пояснює основи і цілі персонального піару. Ще можна поспостерігати за діями всесвітньо відомих спеціалістів і виписати дії, які вирізняють їх серед інших. Можна почати з кулінарних шефів: Гордона Рамзі, або Джеймі Олівера.

Яке в професії майбутнє?

Уявимо, що в нас є сайт і він продає взуття. У нього є корзина і якийсь відсоток конверсії в продажі. Завдання збільшити цю конверсію. Дизайнер відкриє аналітику, сторінку з коризиною і почне оптимізовувати, називаючи це UX Analysis. Маркетолог відкриє аналітику, сторінку з корзиною і почне оптимізовувати. Назве це convertion rate optimization, funnel optimization, або умовним growth hacking. Декілька людей в одній команді дублюють роботу одне одного. Покищо компанії можуть собі це дозволити, але згодом це буде оптимізовано.

Нещодавно Shopify запустив бота, який рекламує магазин в Facebook, а потім сам аналізує результати, пропонує змінити бюджет і сам керує всім процесом. Від тебе потрібно відповідати на його пропозиції “так”, або “ні” Чи звільнять завтра всіх PPC-менеджерів? Ні. Але післязавтра їм дадуть нову роботу. Наш мозок розуміє ризик, хитрощі, вміє мислити творчо. Люди розуміють інших людей. В цьому наша корить в роботі. А не в натисканні кнопок цілий день. В моєму уявленні, представник цієї професії майбутнього розуміє процеси дизайну, продажів і маркетингу і є посередником між AI-системами, які роблять цю роботу. Він також набагато більше спілкується з людьми і все менше часу проводить в рутинних завданнях.

То PR закінчиться, як професія?

PR буде дуже цінним. Розкидання прес-релізів вже давно померло. Але Public Relations, донесення своїх ідей, лобіювання інтересів в засобах масової інформації – це не навик, а чисте золото. Наприклад, якщо ти думаєш, що не дозволиш засунути в себе пару чіпів – ти дуже помиляєшся. Саме завдяки PR-спеціалістам тебе не дивує Tesla з автопілотом і дрони з камерами в небі. Тобі здається це класним і цікавим незважаючи на те, що дронів використовують в воєнних цілях і вони стануть частиною армії, а машини з автопілотом вже навчилися порушувати правила дорожнього руху. Вже доказано, що персональні асистенти Amazon Alexa і Google Home можуть підслуховувати розмови і записувати звук в “сплячому” режимі. Але саме завдяки правильному PR, акції цих компаній ростуть, а не падають. Компанії будуть все активніше впливати на твоє життя і їм потрібно, щоб ти була в захваті від цього.

Спілкувалась: Діана Полівко

Ідеї краще реалізовувати в коворкінгу Startup Depot забронюйте робоче місце





+38 (063) 874 80 25