Project co-financed by

Яким крутим фахівцем ви не були б, невміння пояснити аудиторії свою ідею зменшує шанси досягти успіху, знайти послідовників та нових клієнтів. Вміння круто презентувати – це навичка, яка сьогодні гарантує виживання людини у світі. Всі ми сейлз-менеджери своїх ідей – продаємо їх колегам, бізнес-партнерам та навіть друзям, коли хочемо, аби вони пішли з нами у кіно.

Команда проекту Speak2me (тренери публічних виступів та презентацій) розповідає, які уроки вони винесли під час роботи зі стартапами, науковцями та натхненниками.

Шість уроків для презентації ваших ідей:
Урок 1. Розумійте те, про що говорите

Кожен, хто презентує свій проект, впевнений: його ідея революційна. Але однієї революційності буває замало. Тому що без глибокого розуміння «продукту» презентація не вийде.

Бували історії (і, чесно, їх було багато), коли спікер, що презентував стартап, не розумів його бізнес-модель: хто його клієнти та партнери, з ким він працюватиме і як. Це виглядало несерйозно, в його ідею було важко повірити.

Ставалося і навпаки: коли ми вперше відкрили список українських стартапів, які їхали на TechCrunch Disrupt, серед них був проект з ідеєю датчика, що показує розташування твоїх родичів. «Таких ідей вже багато, нічого особливого», –  подумали ми. Але за півгодини команді стартапу вдалося запалити нас своїм розумінням ринку, сегменту в бізнесі та плану розвитку продукту. І запалити не тільки нас – стартап пройшов у міжнародний інкубатор Techstars та отримав фінансування.

Урок 2. Користуйтеся фактами і цифрами

У роботі над презентаціями стартапів буває два типи випадків – коли у проекту є цифри та коли їх немає. Якщо є, залишається допомогти з подачею. Це займає близько тижня інтенсиної роботи. Якщо цифр немає, робота затягується не на один місяць. Тому що пітч – це лише обгортка. Ви ж не можете загорнути в обгортку вакуум. Починати пітч не з презентації, а з підрахунку чисел – один з перших уроків підготовки стартапів, який ми для себе виділили.

До того ж, якщо спиратися на підрахунки, можна бути сміливішим. Нещодавно ми працювали із засновником іспанської компанії Next, яка виробляє безпілотні автобуси. Йому потрібно було «продати» свою ідею урядам країн. Лише ідею, жодного автобусу в компанії ще не було. Але були дуже чіткі прорахунки та презентація.

У результаті ідею купили уряди ОАЕ і ще декількох азійських країн. Ми були вражені: «Неймовірно, що вони вам повірили. У вас же ще немає жодного автобусу!». «Зате точно будуть», – відповів нам на це засновник.
 

Урок 3. Не ускладнюйте

Бувають й інші крайнощі. Два місяці тому ми допомагали проекту, який розробляє бармена-робота. Через перенасиченість прорахунками презентація виглядала, як план запуску SpaceX. Проблема була в тому, що команда на 90% відсотків складалася з аналітиків та інженерів. А вони просто не могли вмістити усю свою експертизу в якихось там десять слайдів.  Тому наша порада: коли дані вже готові, покажіть презентацію спеціалісту не зі своєї сфери і подивіться, чи все йому зрозуміло.

Урок 4. Використовуйте навіть слабкі сторони

Іноді спрацьовують неочікувані методи. Наприклад, якось у нас був абсолютно беземоційний клієнт. Він пробіг 250 км Сахарою (!), а розповідав про це з такою інтонацією, ніби сходив у сусідню кімнату за чашкою кави. Ми вирішили зіграти на цьому і попросили його жартувати про біг, адже найкращі жарти розповідають серйозно.

У виступі однієї спікерки TEDx мала прозвучати дуже персональна історія, але жінці було надзвичайно важко її розповідати, вона зривалася на плач. Але ми відчували, що саме ця частина розповіді може стати роздинкою виступу, тому багато репетирували і намагалися побороти страх спікерки, але залишити всю емоційність.

Коли вона виступала, аудиторія так розчулилася, що деякі слухачі самі плакали – настільки потужною виявилася розповідь.


Урок 5. Підходьте до вирішення проблем креативно

Багато чому може навчити кейс Cold Calls про підготовку до презентації політика, спічі котрого зазвичай не були не дуже популярними. Команда з підготовки виступів вирішила цю проблему, скориставшись методикою дизайн-мислення (design thinking):

Стадія емпатії. Багато спостерігаючи за виступами політика, вони помітили, що насамперед, слухачі не відчували його щирість, адже він був дуже серйозним і не усміхався.

Стадія фокусування. Команда підготовки спікера зрозуміла, що похмурість і серйозність – проблема, із якою треба боротися.

Стадія ідей. Вони запропонували політику бути трохи веселішим, звертаючись до виборців. Але як це втілити, якщо він постійно похмурий під час виступів? Тут команда повернулася на стадію емпатії – під час спостереження за політиком удома вони побачили, що він усміхається і радіє тоді, коли говорить зі своїм сином чи розповідає про нього. Це була якірна емоція!

Стадія прототипу. Команда запропонувала спікеру згадувати під час виступів про свого сина. І він почав усміхатися.

Стадія тестування. Команда перевірила ефект на виступах перед виборцями. Політик виграв вибори, бо люди почали сприймати його не як далекого високопосадовця, а близьку до себе людину.

Дуже простий та дієвий метод, який кожен із нас може застосувати до себе. 

Урок 6. Не бійтеся

Страх виступати публічно для більшості людей, мабуть, займає друге місце, одразу після страху смерті. Прикро, коли у людини є чудова ідея, а вона боїться її презентувати.

Пам’ятаєте, коли ми були малими, батьки змушували нас читати вірш чи грати якусь мелодію перед друзями та родичами? Було лячно, адже вихід на сцену – це важливий психологічний момент.

Із цим страхом стикаються навіть досвідчені спікери. Наприклад, перед виходом на сцену на конференціях TEDx організатори завжди підбадьорюють спікерів, а перед виступами в Y combinator стоять психологи і налаштовують стартапера на пітч.

Найголовніше, що потрібно людині під час підготовки – це почуття впевненості. Слайди, текст і все інше – це допоміжне. У нас, наприклад, є листівка для спікера з надписом: «Yes, you can». Тому що це правда, ми в це віримо. Вірте у себе і ви.

Використано матеріал сайту Platforma.ua

CALL NOW
+
Чекаю дзвінка!